top of page

טיפוס מספר 5.

לאחרונה יצא לי ללמוד על האניאגרם של האישיות, מודל טיפולוגי המסווג את האנושות ל9 טיפוסי אישיות ראשיים, ובתוכם מספר שילובים נוספים הנקראים כנפיים היוצרים את ההבדלים באופי בתוך כל טיפוס. לא הרבה מכירים אבל המקור של האניאגרם של האישיות היה תרגול רוחני על מנת לאזן את האדם ולסייע לו בהתפתחות הרוחנית שלו. נראה שלראשונה היו אלו הסופים שלמדו את דרכי הטבע ואת מסע ההתעוררות וגילו וזיקקו את הידע הזה למודל שלאחר מכן עבר למערב ולנצרות עד שהתגלה מחדש בשנות ה50 וה70. מדובר במודל לאבחון התודעה והשיקופים שלה למציאותו בתור החסרונות היכן עליה לאזן את עצמה. 


במסע הנשמה מרגע שהנשמה יוצאת למסע לגילוי עצמי וחקר עצמי ומתעוררת בה אינדיווידואליות, היא נמצאת במצב של חוסר איזון בו הנשמה בוחרת לנוע בכיוון מסויים. כולנו מגיעים משלמות ואחדות אך ברגע שאנו מחליטים ליצור,אנו יוצרים תנועה ונפרדות מהאחדות הבראשתית. בעזרת המחשבות וצומת הלב שלנו אנו נעים ולאחר מכן לפיזיות והחומרית אנו מתחילים את המסע שלנו ויוצרים קארמה שלבסוף עליה להיפטר ולהשלים את עצמה על מנת שנוכל לחזור הביתה. מודל זה שקיימים 9 סוגי נשמה אם תרצו או תודעה, אישיות יחד עם החסרונות והיתרונות שלהם מציע דרך ייחודית לנווט את מסע ההתעוררות שלנו. המודל מציע שיטה דומה לרעיון שהביא קארל יונג עם הצל ואינטגרציה והטמעה שלה מהבורות של האגו לעבודת הצל ואינטגרציה של העצמי האני האמיתי.


מידע נוסף על המודל כמובן תוכלו לקרוא באתר בדף הכלים, מודל שבהמשך אוסיף בתור מפת תודעה כאן באתר. אך כאן אתמקד בטיפוס שאני מצאתי נורא מזדהה איתו והוא הטיפוס ה5. 


התיאור הכללי של הטיפוס ה5 כמו כל שאר הטיפוסים מדבר על מבנה האגו הבסיסי, התבנית הבסיסית לפעולתו של האדם על מנת לשרוד ולהתנהל בעולם. לפי הטיפוס ה5 מדובר במבנה השייך למשולש הראש אשר מייצג את פיתוי הידע והצורך לצרוך ידע בניהם ידע ייחודי וללמוד עליו כמה שיותר על מנת להרגיש שליטה ובטוחים בעולם ולהתמודד מעצם אי הידיעה. בהם ההיפוך והאיזון של טיפוס 5 הוא התנתקות, התבודדות, ומימליזם מכל צריכה שהיא כולל מנטלית אשר תורות הבודהיזם והזן נבנו סביב מבנה זה ומשך אליו אנשים כמובן בטיפוס ה5. 


טיפוסים אלו מאופיינים בתור צופים, מתבוננים, וצורכים המון ידע ומידע המאופיין בתור הינשוף.  ניתן למצוא אותם בשורות מאחורה בכיתה בו הם מנסים ללמוד על האחר ופחות נותנים לאחרים ללמוד עליהם. בעלי צורך בשליטה בסביבה החיצונית, באחרים אך יותר מכל הם מנסים לשלוט בעיקר על עצמם. ממעטים לנדב מידע על עצמם ומפנים את צומת הלב על האחר על מנת לדלות כמה שיותר מידע שיספק להם ביטחון בהתמודדות עם האחר ואולי בתקווה שליטה על המציאות סביבם. בעלי צורך עמוק לדעת.


הם היו הטיפוס הנזיר, זה שגר במעלה ההר מנותק מהחברה. פילוסופים מטבעם. ניתוק בא להם בקלות ועלולים לנתק קשר עם כל הסביבה אשר עלול לעלות להם בהתבודדות ותחושת בדידות וניתוק מהמציאות. עם הצורך המועט שלהם לדבר על עצמם, אילו היו שואלים את דעתם על עניין מסויים הם היו עלולים להרצות במשך שעות עם שלל תאוריות ולא היו מסוגלים להפסיק. מכך הם עלולים במקרים כאלו להיתפס נורא משעממים ומנותקים מדינמיה בין אישית ומערכות יחסים ואיך המידע מהדהד עם האדם השני ואיך לנווט את העברת הידע. אך ברגע שהם מאזנים את הראש והלב הם עשויים לתפוס בקלות את הניואנסים והתגובה של האדם מולם בקלות ולהתאים את המידע בהתאם. הטיפוס נוטה במשך החיים נוטה לתפוס תפקידים מסויימים כמובן כמו פרופסורים, פילוסופים, חוקרים, מהנדסים, מתכנתים ומדענים שונים ובניהם גם מיסטיקנים, מורים רוחניים, ו'רואים' במשך ההיסטוריה.


נוטים להתנתק אך לפנות לראש ולמחשבות ולתאוריות שלהם. האיזון שלהם הוא אכן להתנתק אך להתנתק דווקא מהראש ולפנות פנימה ללב ובמקום לצרוך ולקחת מידע מהעולם, לתת בחזרה ולהעניק לעולם. וזוהי אכן תיהיה המתנה הכי גדולה שלהם שהם יכולים להעניק לאנושות. את הידע שלהם בחיבור עם הלב שלהם והאינטגרציה עם העצמי האמיתי האותנטי שלהם במקום להתבודד מאנשים ולהתרחק מהם ולהתבצר ולשמור על האנרגיה שלהם. במקום הצורך לשאוב מידע מהאחר להעניק ולתת ולשתף. 


וככה אם הייתי מתאר את עצמי הייתי נראה. נהנתי ללמוד ולגלות על מבני התודעה האלו. וכעת אולי זה השלב לתת וזאת בעצם מטרת האתר לעזור ולשתף. אני יכול לשתף מספר דברים שמצאתי בעצמי דומים כמובן הוא הצורך להימלט לראש ולהתנתק כתוצאה מפחד במציאות ועצם אי הידיעה בסביבה המיידית שלי. אשתי לצערה חווה את הקושי העצום שלי לשתף ברגשות שלי ועליה להוציא אותם ממני בכח, הצורך להסביר ולהבין כל דבר בניהם את קיומי שלי ואת מטרת הקיום בכללותה. כמובן נקודות המפתח באמת היו השורות האחרונות בכיתה בה השקפתי על כולם ונהנתי מאנונימיות ושליטה מסויימת בסיטואציה. 


אני זוכר את התלבטות שמאז מרגישה כמו צומת דרכים שחוותי בילדות בין הבחירה של להתעמק במחשבים ותוכנה וכתוצאה מכך להתנהל בהתבודדות מסויימת לבין ללמוד על אנשים ועיסוק במקצועות האומנתיים כגון משחק ושירה ולהעמיק לתוך הסביבה במקום להתנתק ממנה. מאז על אף נטייתי להתבודדות אני בזוגיות ומשפחה, עדיין עובד על פתיחות רגשית, ומנהל את דרכי לצאת מהמערה.


צפייה 10 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

העולם נועד לבלבל אתכם

מה אתם עושים עם החיים שלכם? מה חשוב לכם? האם אתם נותנים לנסיבות חיצוניות להשפיע עליכם? האם קל להזיז אתכם, לנווט אתכם? האם אתם מזדהים עם מה שאתם רואים ועם מה שאתם חושבים? כל זה מראה לכם שאתם מזדהים עם

החוויה הישירה

איך ניתן להסביר דבר שלא ניתן לתאר במילים, חוויות שאנו מקבלים הצצה אליהם במדיטציות עמוקות או בשימוש בחומרים פסיכואקטיביים. אני מדבר כאן על החוויה הישירה של כולנו, מתחת לכל הרעיונות והתפיסות האינדיווידו

ברוכים הבאים

אני לא נוטה לשתף את המחשבות שלי לעיתים קרובות אבל אני חושב שכאן זה מקום טוב להתחיל. אני לא חושב שיש לי משהו חדש להציע אבל כאשר אני מסתכל סביב ורואה בכמה רצינות וביטחון אנחנו עוסקים בדברים זמניים וחסרי

bottom of page